Tehniški muzej Slovenije (TMS) v Bistri pri Vrhniki vedno preseneča z zanimivi razstavami. Če si boste v teh dneh ogledali razstavo ob 50-letnici prvega pristanka človeka na Luni, si oglejte še Titovo zbirko vozil ali kakšno drugo zbirko TMS.

Kot kaže, je imel nekdanji jugoslovanski predsednik Tito bogat in obsežen vozni park. »Razstava v našem muzeju je na ogled že dobrih trideset let,« uvodoma pove mag. Boris Brovinsky, vodja prometnega oddelka TMS. »V 80. letih prejšnjega stoletja smo začeli dobivati vozila, ki so kakor koli povezana s Titom. Ne gre samo za vozila, ki jih je uporabljal, temveč za del celotnega voznega parka, ki ga je upravljala avtočeta v Beogradu.«

Na panojih med drugim izvemo nekaj več o obiskih Josipa Broza Tita v Sloveniji. Tu so še zanimive fotografije, kjer se pojavlja predsednik s svojimi gosti, vse pa povezujejo avtomobili, s katerimi so se visoki oblastniki prevažali. Prav tako so po novem ob vsakem vozilu tudi osnovni podatki o tovarni, letu izdelave, motorju in hitrosti, saj ob dobavi avtomobilov ti podatki v glavnem niso bili na voljo.

Vozil, ki so na ogled v TMS, je presenetljivo veliko.

»Pri nas imamo petnajst avtomobilov, toda vedeti moramo, da je Titova služba skrbela za 150 do 200 vozil po vsej nekdanji Jugoslaviji,« pove Brovinsky.

»Nekdanji direktor TMS Vidmar si je nekoč v Beogradu ogledal vsa prevozna sredstva, ki jih je imel Tito, poleg tega tudi vozila za potrebe vrhovnega štaba. Taki so bili na primer štirje avtobusi. Izdelala jih je ljubljanska Avtomontaža, med seboj pa so bili povezljivi zaporedno oziroma vzporedno. V enem je bil njegov salon, v drugem operativni prostor štaba, v tretjem agregat in pomožne stvari. V obdobju jugoslovanske avtomobilske industrije so predsedniku Titu vedno podarili prvi primerek, ki je prišel s tekočih trakov. Tako zagotovo vemo, da je dobil prvega juga 45, prav tako džip Fiat Zastava Campagnolo, ki jo imamo v našem muzeju, pa Tomosovega kolibrija in motor NSU Pretis.«

Med limuzinami ima vsaka svojo zelo pestro zgodovino. Boris Brovinsky je spregovoril o Mercedesu 540 K, letnik 1939, preden ga je dobila Jugoslavija za Titovo uporabo: »Najprej je bil v lasti generala Löhra, poveljnika za Balkan med drugo svetovno vojno. Še pred tem je bil kot kabriolet v lasti visokega uradnika Daimler-Benza von Hettinga. Nato so kabriolet predelali v oklepni avtomobil.

Nemčija je v drugi svetovni vojni spoznala, da bi morala visoke predstavnike oblasti in oficirje zaščititi pred atentati v avtomobilih, zato so predvideli dvajset enakih avtomobilov, ki bi jih razdelila med oblastnike. Sprva jih je začela delati tovarna. Ker se to ni izšlo, so nato dejansko zaplenili vozila, ki so že obstajala, in jih ustrezno predelali v oklepna vozila. Eden od teh Mercedesov 540 K je prišel k Titu, ki ga je nekaj časa tudi uporabljal, v istem obdobju pa je imel na voljo še več drugih avtomobilov.«

Posebno mesto v zbirki Titovih vozil ima Rolls Royce Silver Wraith, letnik 1952. »Tega je Tito kar precej uporabljal, spada pa v obdobje, ko je po otoplitvi odnosov k nam prišla delegacija Sovjetske zveze z Nikito Hruščovom na čelu,« je povedal vodja prometnega oddelka TMS. »Delegacija se je sicer pripeljala z dvema avtomobiloma ZIS 115, ki ju imamo v muzeju, te avtomobile pa so potem pustili tukaj. Sovjetski protokol je predvidel, da bi se oblastniki peljali v zaščitenih in varnih avtomobilih. Kot smo lahko razbrali iz dokumentov, se je Hruščov vozil s Titom v njegovem Rolls Royceu.«

Posebno mesto imajo blindirana oziroma oklepljena vozila. Poleg Mercedesa 540 K je imel Tito kar nekaj takih vozil, na primer Packard Twelve in Packard Eight ter seveda oba ZIS 115. »Na razstavi imamo še prvi slovenski oklepljeni avtomobil, ki s Titom sicer nima nobene povezave,« dodaja Brovinsky. »Slovenija je BMW 750 iAL kupila za potrebe svojega protokola, uporabljali pa so ga na veleposlaništvu v Sarajevu. V času vojne v Bosni so streljali na slovenskega ambasadorja Mirošića. Po pomoti je kolona vozil zapeljala v srbski sektor namesto na drugo stran. Streljali so na vozilo, razbili steklo in hladilnik, k sreči pa se je vozniku uspelo odpeljati na varno. Po ureditvi razmer v Bosni, so avtomobil odpeljali v Izrael, nato pa so ocenili, da bi bil potreben večji remont. Ugotovili se, da se to ne izplača, zato je zdaj v našem muzeju kot prvi slovenski oklepljeni avtomobil.«

Poleg avtomobilov sta na razstavi v TMS na ogled še dva zanimiva primerka: motorne sani, ki naj bi jih Titu podarila Smučarska zveza Slovenije, in električna kočija, ki naj bi jo Tito dobil v dar ob obisku Mehike 1963 ali 1967, uporabljal pa naj bi jo na Brionih.

Primož Hieng


Za lažjo orientacijo
Ljubljana–Bistra
25 km
Vrhnika–Bistra
4 km
Kranj–Bistra
49 km


Več informacij
Tehniški muzej Bistra
Bistra 6
1353 Borovnica

T: 01 251 54 02, 01 750 66 70
F: 01 750 66 76
M: 041 526 288
E: [email protected]
www.tms.si


Za lačne in žejne
Gostilna Bistra
Bistra 2
1353 Borovnica
T: 01 750 57 42
M: 031 336 644
E: [email protected]
www.gostilna-bistra.com


Za radovedne

Nemalokrat so bili avtomobili državnikov, monarhov in visokih predstavnikov oblasti tudi njihov zadnji spremljevalec in priče dogodkov, ki so spremenili tok zgodovine. Avstrijski nadvojvoda in prestolonaslednik Franc Ferdinand je junija 1914 v Sarajevu v svojem Gräf & Stiftu podlegel strelnim ranam atentatorja. Dobrih dvajset let pozneje je bil v francoskem Marseillesu v avtomobilu znamke Delage ustreljen jugoslovanski kralj Aleksander. V svetovni zgodovini poznamo še več primerov atentatov na visoke predstavnike držav oziroma njihove voditelje med vožnjo v avtomobilu. Leta 1962 je poskus atentata na predsednika Francije Charlesa de Gaulla v avtomobilu Citroen DS spodletel. Manj sreče je imel leto pozneje ameriški predsednik John F. Kennedy, ko so nanj streljali v Dallasu med vožnjo v odprtem Lincolnu Continental.


Vredno ogleda

Cankarjeva spominska soba
Cankarjeva enajsta šola
Cankarjev spomenik
Izviri Ljubljanice
Kotnik-Lenarčičev park ob Ljubljanici
Kuclerjev kamnolom
Planina nad Vrhniko
Vrhniška jama
Rupnikova linija na Zaplani
Star maln pri Vrhniki
Jurčevo šotišče