Zastoji na cesti: kdo je kriv?

Pixabay

V času poletnih zastojev se marsikdo vpraša po zdravi pameti, predvsem, ko vidi s kašno vnemo se, v najhujših turističnih mesecih, opravljajo dela na cesti. Kdo je kriv za slabo stanje na cestah? In ali bi se temu lahko izognili, vsaj med poletnimi zastoji?

Vzrok Glavni akter/krivda
Slaba infrastruktura Ministrstvo za infrastrukturo, DARS
Sezonska dela brez koordinacije DARS, občine
Rast prometa in tranzit EU politika, turizem, gospodarstvo
Slaba vozniška kultura Vozniki, pomanjkanje nadzora
Šibek javni prevoz Vlada, Slovenske železnice

1. Infrastruktura (država in DARS)

  • Neustrezna širina cest: številni odseki (npr. ljubljanski obroč, A1 proti Primorski) niso bili posodobljeni kljub rasti prometa.

  • Prepočasna modernizacija: nekateri ključni projekti se vlečejo več let (npr. razširitev Štajerske avtoceste pri Domžalah, 3. razvojna os na Koroškem).

  • Vzdrževalna dela poleti: obnavljanja ravno v glavni turistični sezoni povzročajo največje zastoje.

 Odgovornost tako vedno pade ma stran država (ministrstvo za infrastrukturo), DARS, včasih tudi lokalne občine.

🚘 2. Rast prometa (tudi tuji tranzit)

  • Slovenija je tranzitna država za tovorni promet in mnoge turiste (Avstrija–Hrvaška, Italija–Madžarska).

  • Število registriranih vozil v Sloveniji stalno narašča – skoraj 1,2 avtomobila na prebivalca.

  • Veliko voznikov uporablja osebna vozila namesto javnega prevoza.

🧍‍♂️ 3. Vedenje voznikov

  • Zavorna kultura: vozniki pogosto nenadno zavirajo in s tem povzročajo t. i. “duhove zastojev”.

  • Vožnja po prehitevalnem pasu brez potrebe.

  • Neumikanje reševalnega pasu ali napačno razvrščanje pri deloviščih.

🔧 4. Pomanjkanje načrtovanja in usklajevanja

  • Gradbena dela niso dovolj koordinirana med regijami in institucijami.

  • Ni učinkovitih alternativnih poti ob zaporah (npr. za tovorna vozila).

  • Javni promet ni dovolj privlačen (npr. zanesljivost vlakov, pogostost avtobusov).

Odgovornost: država, občine, infrastruktura železnic in javnega prevoza.

Seveda je vedno glavna krivda na strani vlade, oziroma na strani krovnega ministrstva, medtem, ko je na drugem mestu prav DARS, ki v Sloveniji po načelu monopola ureja stanje na cestah. 

svetovni splet

Kako se lahko pripravite, predvsem v primeru, da potujete z otroci?

  • Uporabite spletne prometne kamere, da se izognete presenečenjem – na ViaMichelin, Prominfo ali WeatherBug lahko spremljate trenutno stanje na ključnih odsekih, npr. R3‑642 Ig–Ljubljana (Peruzzijeva) in R2‑409 Brezovica–Vrhnika – 24ur.com+2weatherbug.com+2weatherbug.com+2.

  • Načrtujte alternativne poti – pri gradnji ali posegih (Šentvid, Medvode) preusmerite pot po starih regionalnih cestah, če je možno.

  • vedno imejte v vozilu dovolj vode in prigrizke, saj nikoli ne veste koliko časa lahko stojite na cestah, medtem, ko na avto pripeka sonce.

Portal OS