Sliši se prav neverjetno. Mizar Marko Kveder iz Rafolč blizu Lukovice je iz lesa izdelal zelo natančno repliko fordovega avtomobila T, imenovanega tudi tin lizzie, ki je v 20. letih prejšnjega stoletja razveseljeval številne Američane. Ford T, ki so ga izdelovali med septembrom 1908 in oktobrom 1927, se na splošno pojmuje kot prvi široko dostopni avtomobil, ki je omogočil avtomobilsko potovanje srednjemu sloju Američanov.
Marko Kveder si je pred petimi leti zadal zelo težko nalogo, a jo je z veliko mero znanja, natančnosti in potrpežljivosti ter s številnimi podporniki uspešno uresničil. Lani jeseni se je na Dan Fordovih novosti na Vranskem namreč že pripeljal z lesenim fordom T in požel veliko navdušenja.
»Že kot vajenec sem delal unikate,« pravi Marko, ki je že od zaključka osnovne šole predan lesarstvu. »Ampak teh stvari ne moreš delati povsod in svojega znanja pokazati kadarkoli. Vse je odvisno od naročil in časa. Veliko sem delal sakralno pohištvo, tam je bilo unikatov kar nekaj. Pri običajnih naročilih ljudi pa tega ni bilo nikoli. Ni bilo prostora za kakšne posebne izzive. Vedno sem si želel, da bi naredil nekaj posebnega. Pohištvo je vsakdanja stvar, stvar trenutnega navdiha in mode. Za takšne izzive pa ne dobiš naročila. Moraš biti trmast in vztrajen, da si sploh upaš razmišljati, da boš naredil kaj takega.«
Zdaj s ponosom odpre vrata garaže v domači hiši v Rafolčah in pred nami se v vsem svojem sijaju zasveti črni ford T, tokrat v poletni kabriolet izvedbi s črno platneno streho. Iz lesa dela tudi kabino, saj pravi, da se z odprtim avtomobilom lahko pelje le tri poletne mesece.
»Ta avtomobil sem imel že dolgo v mislih,« nam razloži. »Kar nekaj časa sem odlašal, nekega večera pa sem hčeri rekel, naj mi na svetovnem spletu najde sliko forda T. Ko sem jo imel pred seboj, sem začel razmišljati, kako bom izdelal avtomobila, ki bo seveda vozen. Prepričan sem bil, da ga bom izvedel. Najprej sem veliko fotografiral detajle, da sem dobil vpogled v razne avtomobilske dele. Nato sem prišel do Fordove revije, iz katere sem pridobil načrte. V njej so bile na voljo tudi informacije o posameznih manjših sestavnih delih. Ampak želel sem jih izdelati v domači delavnici. Veliko je bilo improvizacije in prilagajanja, da sem lahko vse skupaj sestavil. Samo hladilnik in pokrov motorja sta iz Amerike, vse ostalo smo izdelali sami. Tri leta sem potreboval, da sem pripravil stvari, od zbiranja orodja, številnih malenkosti do pridobitve načrtov.«
Ko je imel vse stvari zbrane, se je lotil dela. Kos za kosom je šlo počasi naprej. Posameznih delov ni risal, ampak jih je z vsem svojim mizarskim znanjem oblikoval sproti. Pri delu je največ uporabil vezano ploščo. »Vse, kar nosi, je izdelano iz vezane plošče, ki veliko zdrži,« pravi Marko. »Prenese razne obremenitve, saj bi leseni ploh lahko počil ali se neprimerno krivil. Pa tudi vezane plošče so različnih vrst, na primer mehkejše so za razne okrogline, da jih lahko obdeluješ, nosilne zadeve pa so iz bukove vezane plošče, ki je dovolj trdna. Določeni deli pa so izdelani iz masivnega lesa, na primer iz oreha in kostanja.
V tem avtomobilu so združena različna opravila, na primer kiparska, mizarska, ličarska in restavratorska. Vse je izdelano zelo natančno, ročno in pri nobeni stvari nisem popuščal ali poenostavljal. Imel pa sem dobre sodelavce, ki so znali svoje delo temeljito opraviti. Na primer kovač Štefan in tapetnik Marko sta svoje delo opravila odlično. Brat Marjan je poskrbel za vse, kar je povezano z motorjem. Zelo sem ponosen na vse, ki so sodelovali pri izdelavi lesenega avtomobila.«
Na srečanju starodobnikov leta 2017 v Arboretumu Volčji Potok se je zgodba o lesenem avtomobilu uspešno sklenila. »Do zadnjega je šlo na nož, kot pravimo,« pove Kveder. »Vendar nam je uspelo, da smo mojega lesenega forda T uspešno zapeljali na zelenico našega osrednjega parka. Ko smo zaključevali še zadnje podrobnosti, ni bilo časa niti za kavo.
Za Markov leseni avto je ogromno zanimanja, tudi v tujini se zanimajo zanj: »Veliko replik so videli, toda kaj takega pa še ne. Kako bo šlo naprej, ta trenutek še ne vem. Vem le, da bom za brata, ki mi je veliko pomagal, vsekakor izdelal še en tak avto. Vse je odvisno tudi od vremena, saj tako vozilo na primer ni najprimernejše za deževje.«
Koliko je stal Kvedrov leseni avto? »Stroški so bili veliki, o njih ne bi želel govoriti,« odgovarja mizar. »Časa sem porabil ogromno, ampak ko je bil avto končan, je bilo vse pozabljeno. To je tako, kot bi se ti zasmejal vnuk. Vse je pozabljeno v trenutku, ko sem videl, da je zgodba dokončana do tiste faze, ki sem si jo zamislil. Ko sem obrnil ključ avtomobila, sem potočil tudi nekaj solz. Tako čustven je bil tisti trenutek.«
Izdelava lesenega je bila za Marka Kvedra zagotovo izjemna izkušnja. »Res je,« odgovarja na kratko. »Avto mi je dal veliko in prišel sem do novih spoznanj. Če delam pohištvo, sem od začetka do konca obremenjen s stranko. Pri avtomobilu je zgodba drugačna. Vem, kako je avto nastajal in da je izdelan zelo kakovostno.«