V prenovljeni Galeriji S na Ljubljanskem gradu so v sodelovanju z revijo National Geographic Slovenija (NGS) odprli novo fotografsko razstavo (Ne)Znano, ki jo je predstavil Arne Hodalič, kustos razstave in urednik fotografije pri reviji NG Avtorji fotografij na razstavi so Branko Čeak, Domen Pal in Jože Maček.

Skoraj desetletje nastajajoči fotografski cikel treh avtorjev odkriva prostore, ki so širši javnosti bodisi neznani in nedostopni bodisi gre za znane in že neštetokrat videne vedute, prikazane iz drugačnih perspektiv, včasih tako nenavadnih, da sprva niti ne vemo, kaj točno gledamo. Prostor v podobah imajo tudi posamezniki, nekateri neznani, podobno kot njihovo okolje, drugi neopaženi ali celo namerno prezrti.

Lahko jih odkrijete na razstavi, ki bo na ogled do 12. januarja 2020. Vstop je prost.

Fotografski cikel je plod sodelovanja treh fotografov, katerih posamično govorico sicer večinoma določajo in omejujejo zakonitosti naročniške, najpogosteje promocijske fotografije. Za to je potrebnega precej znanja in še več tehnične opreme, a hkrati se zaradi raznoterih omejitev v avtorju kopiči ustvarjalna napetost, ki si želi izviti se primežu pričakovanj naročnika in zamišljene ciljne skupine.

V avtorju vre.

Vre potencial ustvarjalnih teženj, ki bi, če bi … In pije se kava in zvija tobak …

Slavnostna dvorana Narodne galerije

Luči, vajene osvetljevanja vseh vrst blišča in razkošja, so najprej usmerili v podpodje mesta – kanalizacijo, jih odnesli na strehe stare Ljubljane, na barjansko odlagališče odpadkov, v prodajalno uporabnih odpadkov, skozi vodnjak na Ljubljanskem gradu pokukali v notranjost Grajskega griča, si posvetili v prevzetnost stropnih poslikav med restavratorskimi deli čudno opustele slavnostne dvorane Narodne galerije, pogledali pod razgrnjeno cestišče Gosposvetske ceste med odkrivanjem rimskih sarkofagov, se pozimi ogreli v tropskem rastlinjaku sredi mestnega parka, na Plečnikova dela pogledali zviška, a spoštljivo …

Projekt je spočelo naročilo slovenske izdaje revije National Geographic, v kateri je doživel dve objavi, vendar je z leti prerasel okvirje revije. Po besedah avtorjev bo najverjetneje trajal, dokler bodo trajali oni sami.

Branko Čeak, Domen Pal in Jože Maček kot fotografi vrsto let sodelujejo pri različnih fotografskih projektih od naročniške, najpogosteje tržne fotografije, do dela v kulturi. Sestavljajo fotografski kolektiv TrioZdioptrio in svoje znanje in opremo uporabljajo za ustvarjanje »podob na svobodi«, kot je cikel razstavljenih fotografij nekoč označila likovna kritičarka dr. Petja Grafenauer, podob, ki jih, osvobojene primeža želja naročnikov, ustvarjajo sebi v užitek.

Ljubljanske Križanke

Tako podobe zunanjega sveta v fotografijah vsaj toliko kot konture mestne arhitekture izrisujejo konture njihovih osebnosti. Avtorstva ne razumejo v ozkem, togem pomenu besede, temveč kot ustvarjalni proces, ki skozi umno ujmo privede do končne podobe. Vsebinsko in tehnično. Skupno avtorstvo v tem procesu vidijo kot prednost. Sodelovanje nujno prinaša brzdanje ega in razumevanje drugega in drugačnega ter puščanje prostora drugemu, da se skozi proces dela lahko izrazi.

»Je trening osebnosti,« pravijo v en glas fotografi Branko Čeak, Domen Pal in Jože Maček. 

Primož Hieng