Na Triglavovi Turneji mobilnosti bi vozniški izpit ponovno opravila tretjina voznikov, največ v Celju.

Od skoraj 300 voznikov, ki so se v desetih slovenskih krajih lani preizkusili v vožnji na simulatorju vožnje DRAJV, so se najbolje odrezali Celjani, najšibkejše znanje vožnje pa so prikazali vozniki na skrajnem severovzhodnem delu države. Pokazalo se je, da tako tisti z daljšim vozniškim stažem kot mladi vozniki pri vožnji sicer prepoznajo nevarno situacijo v prometu, vendar pa se nanjo ne odzovejo ustrezno oziroma se trku ne uspejo izogniti zaradi prevelike hitrosti.

Simulator vožnje

Gre za rezultate Turneje mobilnosti, ki je pod okriljem Zavarovalnice Triglav lani potekala po desetih slovenskih mestih: Celju, Kraju, Novi Gorici, Mariboru, Murski Soboti, Novem mestu, Ljubljani, Postojni, Krškem in Kopru.

S pomočjo simulatorja vožnje DRAJV so v največji slovenski zavarovalnici po različnih regijah testirali, kako se vozniki odzivajo v nekaterih nepredvidljivih situacijah.

Prav tako je vsakega voznika spremljal učitelj vožnje, ki je pokomentiral napake in jim predlagal ukrepe za varnejšo vožnjo.

»V Zavarovalnici Triglav že vrsto let sistematično analiziramo podatke o vozniških navadah, da bi dobili bolj celovit vpogled v ozadje voznikovega vedenja. V okviru Turneje mobilnosti smo tako med drugim testirali, kako se vozniki odzovejo na napake drugih udeležencev v prometu, kako se znajdejo v križiščih in kaj na primer storijo v primeru, ko jim pred avto nenadoma skoči otrok. Kot se je med drugim izkazalo, bi le tretjina voznikov z daljšim stažem danes uspešno opravila izpitno vožnjo, čeprav jih je precej prepričanih, da so odlični vozniki. Odstotek tistih, ki bi s prikazano vožnjo opravili vozniški izpit, pa je višji pri voznikih, ki imajo enega ali več otrok,« je rezultate Turneje mobilnosti na kratko povzela Ana Cergolj Kebler, vodja projektov cestne preventive v Zavarovalnici Triglav.

Otroci so ranljivi udeleženci v prometu.

Da bi se lahko vozniki preizkusili še na zanje bolj »domačem terenu«, so se iz virtualnega okolja simulatorja v okviru akcije Ponovno na izpitno vožnjo preselili še na ceste.

Odziv je bil odličen, saj se je na ponovitev izpitne vožnje prijavilo več kot 1600 voznikov.

Izmed izžrebancev, ki so lahko skupaj z izkušenim učiteljem vožnje podoživeli izpitno vožnjo, pa bi jih vozniški izpit uspešno opravila manj kot polovica. To je boljši rezultat kot na Turneji mobilnosti, kjer dva od treh voznikov vozniškega izpita ne bi opravila.

In katere so bile najpogostejše napake voznikov na cesti?

Na prvem mestu je bila prekoračitev hitrosti, sledijo pa neupoštevanje prometnih znakov in pravil, napačno razvrščanje in nepravilna uporaba smernih utripalk v krožiščih.

Veliko voznikov pozablja tudi na dejstvo, kako pomembna je priprava na vožnjo, pri čemer ne gre le za varnostni pas in ustrezno nastavitev ogledal, pač pa je treba denimo paziti tudi na to, kaj vse se med vožnjo dogaja na (zadnjih) sedežih.

Nepregledno križišče

Po podatkih policije se je v letu 2019 v Sloveniji zgodilo 18.826 prometnih nesreč, v katerih sta življenje izgubili 102 osebi, 796 je bilo hudo telesno poškodovanih in 6698 lažje telesno poškodovanih.

Najpogostejši vzrok prometnih nesreč sta bila neprilagojena hitrost in nepravilni premik z vozilom. Ta dva pereča izziva v prometu s postavitvijo inteligentnih cestnih sistemov že od leta 2015 uspešno nagovarja Zavarovalnica Triglav.

Opozorilo pred železniško progo

Doslej so po Sloveniji v sklopu akcije Skupaj za prometno varnost postavili že 56 prikazovalnikov hitrosti in 24 sistemov za preprečevanje trkov na nepreglednih odsekih COPS@road ter prav tolikšno število sistemov za opozarjanje na nevarnost prihoda vlaka na zgolj pasivno zavarovanih prehodih ceste čez železniško progo COPS@rail.

V Zavarovalnici Triglav so prepričani, da lahko s pomočjo inteligentnih cestnih sistemov in načrtnim ozaveščanjem in izobraževanjem voznikov – na podlagi analize njihovega vedenja v različnih kritičnih trenutkih – črno statistiko izboljšajmo.

Osredotočenost na dogajanje v prometu in pravilne reakcije v kritičnih trenutkih namreč lahko rešijo življenje.

Poleg prakse pa je za zmanjšanje vozniških napak zelo pomembno tudi obnavljanje znanja cestno-prometnih predpisov, ki je v ospredju spletnega portala Vozimse.si. Ne le zato, ker to znanje pri voznikih z leti opeša, pač pa se z leti spreminjajo tudi predpisi in infrastruktura.

Primož Hieng